Julkalender

Förra året gjorde jag en sån där öppna-nytt-paket-varje-dag-kalender till Arvid. Det var inga stora presenter i, utan det var av typen strumpor, russinpaket och tandborste. Det var iofs väldigt kul, både att förbereda och se honom öppna. Men vi märkte ganska snart att det blev lite mycket för honom (han fyller ju dessutom år i december). Så jag tänkte göra nåt annorlunda i år för att vi tillsammans ska kunna räkna ner till julafton. För ett par veckor sen klickade jag mig förbi en idé om aktivitetskalender. Tanken är att skriva en aktivitet i varje ny lucka och sen hoppas på att Arvid jublar av glädje när han öppnar den och få höra vad som står där. Då kan man också bestämma följande dags aktivitet föregående kväll, då man ser vartåt följande dag kommer att barka.

Exempel:
Idag ska vi baka pepparkakor.
Idag ska vi gå till biblioteket.
Idag ska vi gå till affären och köpa glass.
Idag ska vi gå till en lekpark.
Idag ska en kompis hälsa på.
Idag ska vi måla julkort.
Idag ska vi åka till simhallen.
Idag får du välja vilken mat du vill ha till lunch.
Osv.

Tror att detta kommer passa oss väldigt bra då vi ändå brukar vara rastlösa och vilja hitta på nåt om eftermiddagarna. Och så blir det nedräkning till julafton i form av en kalender i alla fall.
Själv har jag min egen nedräkning till jul genom att pyssla, pynta och förbereda. Igår blev den första amaryllisknoppen planterad och placerad i köket... Åhh, jag älskar verkligen den här tiden på året!
1 mamma:

skriven

Du är en så klok och påhittig mamma, hoppas att aktiviteten "hälsa på mormor o morfar" kommer med några gånger....:))

Kommentera här: