Tisdagens mat

På förmiddagen idag fick vi besök av en mäklare som ska värdera vårt hus (nej, vi ska inte sälja, snarare tvätom. Lånen ska snart läggas om och så ska vi snällt fråga om vi får låna lite mer till fortsatt renovering och utbygge... Och då är det ju bra att veta vad huset är värt!) och sen var Astrid och jag på öppna förskolan en sväng. Jag hade inte förberett någon lunch så när vi kom hem gällde det att slänga ihop nåt snabbt och smidigt och valet föll på tonfisksallad. På tallriken hamnade en burk tonfisk, ett gäng champinjoner som jag stekte tillsammans med lite rödlök, lite blandad grönsallad, en halv avokado och en näve körsbärstomater. Rikard rörde ihop en kall sås baserad på gräddfil, men jag har ingen aning om vad han stoppade i. Gott blev det iallafall! Arvid åt sin favoriträtt; blodpudding med bacon, kokta morötter och lingon och Astrid åt rester. Alla blev mätta, nöjda och belåtna!
Till middag blev det kycklingspett med rotsaker, tomatsallad och en klick bea-sås.
Jag lät tre bröstfiléer skurna i bitar ligga i en marinad gjord på 2 msk soja, 1 msk rapsolja, 1 vitlöksklyfta och salt och peppar. De låg där och gottade till sig i ca en halvtimme innan jag trädde upp dem på spett och stekte dem i ugnen på 180 grader i drygt 20 minuter. I en annan form la jag skurna rotsaker (1 sötpotatis, 2 små palsternackor och 2 små morötter) tillsammans med lite olivolja och körde de i ugnen samtidigt som kycklingen och ungefär lika länge. Till detta gjorde jag en tomatsallad på spenatmix, 2 tomater, hackad basilika (tog idag det sista ur frysen efter sommarens skörd, dags att börja odla snart igen med andra ord!), lite olivolja och flingsalt. En riktigt höjdarmiddag blev det om ni frågar mig. Dessa kycklingspett kommer garanterat göras i sommar när grillen har fått fart! Barnen fick pasta och ostsås till kycklingen och rotsakerna. Astrid åt som hon inte sett mat innan, hon tyckte det var riktigt gott. Arvid åt bara lite pasta, men med tanke på hur mycket han åt till lunch så är det förståligt. Sen är inte kyckling hans favorit... Detta är en middag jag varmt rekommenderar!

Kommentera här: