En utmaning

Jag har en tendens att hamna i perioder då jag slarvar ganska mycket med maten. Eller nej, maten (frukost, lunch och middag) är i det här huset som regel bra. Det jag slarvar med är det jag äter därimellan, det som gärna blir lite för mycket, för onyttigt och väldigt onödigt. Har haft en sådan period nu, när det mesta slinker mellan måltiderna; ett par kex på förmiddagen på jobbet, en glass när barnen äter en sådan, smakprov ur resterna från lördagsgodiset, en kaka ur frysen eftersom det kom någon på besök och så där håller det på. Det roliga är att jag blir sjukt trött och får ont i huvudet när jag äter mycket socker så det är ju väldigt dumt att göra det och ännu dummare är det ju att ta ett ytterligare par godisbitar för att piggna till! En annan sak som jag slarvar med nu är hemmaträningen. Förut var jag superduktig på att t.ex. göra plankan efter en promenad eller köra några tabataintervaller i vardagsrummet när jag inte hade möjlighet till någon annan träning, men det blir inte av längre. För att komma tillbaka till goda vanor har jag i FB-gruppen "Träning för tjejer i Högsby" startat en liten utmaning. Allting blir ju så mycket lättare när man gör saker och ting tillsammans med någon och kan peppa och inspirera varandra. Utmaningen handlar inte om några stora saker, utan små förändringar i vardagen som är enkla att hålla sig till:
 
1. En tabataintervall med magträning (tex planka) + en tabataintervall med rumpträning (tex höftlyft) varje dag.

2. Inget socker på vardagarna (och begränsat i helgerna) + grönsaker eller frukt/bär till varje måltid.
 
Några saker som gör att iallafall jag mår bättre och känner mig piggare. Att det blev just bål och rumpa som ska tränas lite varje dag beror på att jag är i behov av att stärka upp mig där för bättre hållning, underlätta och effektisera löpningen och förebygga löparknä. Att se till att äta frukt och grönsaker (främst vid mellanmålen) gör jag för att jag på så sätt blir mätt och då slipper småäta skit. Nu hoppas jag såklart att det är fler som hakar på min utmaning som först och främst håller i sig till 1 december, sen förutsätter jag att rutinerna sitter med både kost och hemmaträningen. Är DU med? Jag kommer fortsätta lägga upp tips på övningar och schyssta mellanmål och hoppas vi kan inspirera varandra! Använd gärna #vardagsutmaningen på Instagram!
 
 
Plankan på boll och höftlyft illustrerade av gymglam.se. Där finns för övrigt ännu fler övningar att inspireras av!
1 Johanna:

skriven

Hej hej fin blogg :)) jag sökte på kökstapeyer och fastnade för din som dök upp :) så min fråga vad är det för märke och köpt?? Ser att det är nu två år sen men tänkte chansa att fråga :) maila mig mvh// Johanna

Svar: Hej Johanna! Hittade inte din mailadress... Tapeten ingår i Midbecs kollektion Miss print. Tapeten MISP1024 och här kan du se den: http://midbec.se/tapeter/miss-print/
Hanna

2 Katta:

skriven

Befinner mig i exakt samma stadie så en utmaning som denna känns perfekt, jag är på!

Svar: Åh, va kul! Ju fler desto roligare. Kör hårt!
Hanna

Kommentera här: