Då var vi igång!

Japp, sex veckors ledighet är äntligen här! I början av veckan tyckte jag nästan det gått lite väl fort fram till sista veckan, tyckte inte alls jag hunnit med det jag skulle på jobbet. Men så kom torsdag och framförallt fredag och jag hade omöjligt kunnat jobbat en endaste timme till! Det är märkligt hur både kroppen och huvudet ställer in sig så på att man ska bli ledig och sen fullständigt lägger av timmarna innan. Nu är iallafall första lediga dagen här och idag ska vi bara ta det lugnt vad jag vet än så länge. Gymmet här i Högsby ska flytta till nya lokaler så Rikard är där idag och städar, bär grejer och donar. Vi andra ska tvätta och förbereda lite inför måndag. På måndag drar vi nämligen till Cypern, vilket ska bli helt fantastiskt! Vi tänkte att vi startar ledigheten med ordentlig semester och flyr alla måsten och "borde-göra" här hemma och nu längtar vi såklart massor!
 
Igår var inte bara sista dagen på jobbet, utan även sista dagen (iallafall för den här gången!) jag jobbade tillsammans med bästa arbetslagsledaren Ewa. Hon ska vidare på nya äventyr och lämnar således oss i Fågelfors. Detta är såklart jättetråkigt, men samtidigt spännade och utmanade för oss andra på olika sätt. Sista dagen uppmärksammades igår med en tårta som jag aldrig gjort förut men som blev väldigt god. Enkel och smidig att göra och rekommenderas verkligen till något sommarkalas. Apropå kalas var det ju en väldans tur att jag hade med en tårta till jobbet igår, då mina kära kollegor dagen till ära graulerade mig på födelsedagen som var förra helgen. Tack för den fina ljuslyktan!
 
Mandeltårta med chokladmousse
 
Mandeltårta med chokladmousse
12 bitar
 
200 g mandelmassa
2 äggvitor
 
Chokladmousse
3 dl vispgrädde
100 g mörk choklad med apelsinsmak
2 ägggulor
 
Garnering
1 liter jordgubbar
ev dekorationskulor med jordgubbssmak
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan grovt. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och blanda försiktigt ner mandelmassan.
2. Rita en cirkel på ett bakplåtspapper, 24 cm i diameter. Bred ut smeten i cirkeln och grädda ca 17 min.
3. Låt tårtbotten svalna och lossa den sen från pappret.
4. Chokladmousse: Vispa grädden. Smält chokladen över vattenbad. Låt den svalna något och tillsätt sen en äggula i taget. Tillsätt lite av vispgrädden i chokladen.
5. Rör ner chokladblandningen i vispgrädden och bred sen ut moussen över mandelbottnen.
6. Dela jordgubbarna i halvor och lägg dem ovanpå tårtan. Strö över dekorationskullor.
 
Jag gjorde dock lite annorlunda med dekorationen... Receptet är hämtat ut Matmagasinets senaste nummer. 
 
 

Kommentera här: