Hänt i veckan

På plussidan sen sist:

  • Jag har varit ute och powerwalkat två kvällar i rad och inte fått ont i foten!
  • I tisdags fick Arvid för sig att han skulle baka. Resultatet blev en kladdkaka och en spontanfika med fina kompisar. 
  • Bjöd in Marina på en kopp te igår kväll och lät mig inspireras av hennes träningsvecka på Playitas. Kul att höra om nya träningsidéer och jag blev riktigt sugen på att hänga med nästa år.
  • Solen och ljuset har återvänt och det känns som våren nalkas, underbart!
 
Underbara sol!


Vad som var mindre roligt sen sist var att jag inatt fick ett meddelande om att syrran var på väg i ambulans med rejäla smärtor i magen. Snacka om svårt att somna om! Hon är dock bättre idag och jag hoppas såklart att orsaken utreds och att hon blir helt bra!

Träning vecka 8

Måndag: -
 
Tisdag: Kondition + styrka på gymmet, 70 min.
 
Cykel 15 min + rodd 2 km (10 min)
 
Superset:
axelflyes med hantel + hantelrodd
tricepspress med hantel + bicepscurl
latsdrag + rygglyft
hantelrodd i planka + tricepspress med rep
chins
 
Onsdag: -
 
Torsdag: -
 
Fredag: -
 
Lördag: Cykel, 40 min.
Med tempo- och motståndsväxlingar.
 
Söndag: Funktionell styrka med balansboll, 50 min.
 
Fyra block med tre övningar i varje. Varje block körde vi tre varv varav första varvet i 60 sek., andra varvet i 45 sek. och sista varvet i 30 sek. Samtliga övningar görs med hjälp av balansboll.
 
Block 1
Djupa knäböj
Diagonala rygglyft
Planka - fötterna i golvet, armbågar på bollen.
 
Block 2
Rygglyft
Fällkniven
Stående bicepspress
 
Block 3
Underkroppsrotationer med benen på bollen
Stående armhävningar
Höftlyft
 
Block 4
Sidförflyttning med skuldror på bollen
Omvända rygglyft
Planka - händerna i golvet, fötterna på bollen.
 
En ond fot och därmed total avsaknad av promenader och joggingturer har gjort att motivationen inte varit på topp  den här veckan. Istället har jag helst velat ligga på soffan och äta godis. Men i helgen fick jag nog och styrde upp ett par bra träningspass. Tisdagens gymträning gick ändå hyfsat, men jag kände av foten hela tiden, främst i styrkepasset när jag belastade den. Under söndagens träning gick det betydligt bättre, men efter en kortare promenad på eftermiddagen tillsammans med familjen har jag ganska så ont igen. Överbelastning? Jag smörjer med Voltaren och har haft foten bunden på dagarna och hoppas på att det blir bra snart. Tips?
 
 
 

Eftermiddag med lek och glass

Efter avslutad förmiddagsträning fick jag och barnen mysigt lunchsällskap. Oftast är det Arvid som har kompisar på besök, men idag var det Astrid som fick leka med sina två bästa kompisar, vilket hon nu blivit stor nog att uppskatta ordentligt! 
 
Astrid ville sitta och hålla kompisarna i handen, de andra två tänkte annorlunda...
 
Eftersom Olle hade en tvåårspresent med sig till Astrid bjöd vi på glass till efterrätt. Vanlig vaniljglass med banan, chokladsås och strössel, ibland är det enkla det bästa!