Marklyft

Senaste tiden har det på bloggar och FB-grupper jag följer varit mycket prat om marklyft. Jag har kört lite marklyft då och då, men då har det varit med lättare vikter. Nu har jag inspirerats och blivit riktigt sugen på att lyfta tungt och se hur mycket jag klarar, så igår kväll begav jag mig mot gymmet med ett endaste uppdrag; marklyft. Jag började på 40 kg, gjorde några repititioner, la på 10 kg, gjorde några lyft och fortsatte så tills jag kom upp till 80 kg. Där gjorde jag 4 st lyft, sen var jag klar. Sista repitionen varje galet tung och händerna började blöda, så jag gav upp där. Det kändes ok, men med förbättrad teknik och träning tror jag att jag skulle klara mer. Jag blev även filmad och när jag kom hem såg jag till att de som vet hur man ska lyfta fick se filmen och ge mig tips. Jag fick en hel del feedback som jag verkligen ska ta till mig. Nu är nämligen målet att klara 100 kg! Har inte haft något specifikt mål än i år och eftersom jag just nu tycker gymträningen är allra roligast kör jag på detta nu! Fortsättning följer...
 
 
Mitt sista lyft på 80 kg och det var knappt jag fick upp stången. Men starkare ska jag bli!
 

Vårkänslor

Det är samma känsla varje år och alla tjatar om det härliga vädret, men det ÄR ju underbart med vårväder och ljusa eftermiddagar. Idag var det kapplöpning till sandlådan när vi kom hem från förskolorna.
 
 

Benträning

Det här helgen har jag haft tre härliga pass på gymmet. I fredags var det rätt segt att ta sig ur soffan efter hockey-semifinal och tupplur, men tack vare Marina så gick det och väl på gymmet gick det bra. Axlarna fick bekänna färg och som vanligt blev jag pigg och glad av en timmes träning och fredagsmyset blev liksom extra mysigt. I lördags var jag åter igen på gymmet, den här gången med syrran. Vi körde tillsammans ett pass med fokus på bålen (framförallt ryggen) och använde oss mest av funktionella övningar med kroppsvikten som främsta redskap. Idag var det dags för ett benpass och det blev ett riktigt bra sådant. 600 repetioner uppdelat på 6 övningar och två block. Första blocket bestod av höftlyft på boll, enbensmarklyft och sidoutfall. Vi körde fyra varv med 40 reps. på första, sen 30, sen 20 och på det avslutande varvet 10 reps. Vi gjorde sen likadant på block 2, men då bestod övningarna av utfall med ben på boll, benpress och "kissande hunden" med gummiband. Underbart jobbigt för ben, rumpa och ländrygg och jag känner nu att stelheten kommer krypande!
 
 
Vi var så nöjda efteråt att vi blev tvungna att ta bilder. Kör hårt!