Bakdag

Igår eftermiddag hämtade jag barnen tidigt och vi slog som sagt till med stora bakdagen. Det blev både lussekatter, kokostoppar och kolasnittar. Dessutom fixade jag till en chokladpaj som jag idag hade med till jobbet eftersom en av mina kollegor gjorde sin sista dag på förskolan i Fågelfors. Det blev lite som gravöl, fast med frosseri i choklad istället...
 
Misstänker att det har provsmakats...
 
 
Kolasnittar med ingefära är min absoluta favorit till jul. Vi bakade igår, men det är inte många kvar i burken idag... (ska tilllägga att vi hade fikabesök i form av Carin och Lovis igår och idag har Astrid bjudit farfar på kaffe och kaka... :)) Får bli att baka fler snart igen! 
 
Kolasnittar, ca 25 st.
  • 100 g mjukt smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 msk ljus sirap
  • 2.25 dl vetemjöl
  • 0.5 tsk bikarbonat
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk malen ingefära
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.
  3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten.
  4. Dela degen och rulla ut till två längder.
  5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel.
  6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 minuter.
  7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.
 

Kommentera här: